Japonların Milli Dini Şintoizm
Şintoizm Japonların milli dinidir ve Budizm ile birlikte Japonya’da inanılan iki önemli dinden biridir. Bu dinin bir kurucusu, peygamberi ve kutsal kitabı yoktur. Misyonerlik hedefleri de yoktur, çünkü bu din Japonya’ya özgüdür ve kökeni Japon halkının gelenekleridir.
Şintoizm’in Kutsal Varlığı: Kami
Şintoizm’de tanrı yerine kami isimli ruhlara ibadet edilir. Kamiler güneş, rüzgar, yağmur, dağ, ağaç, ırmak, kaya veya bereket formunu alabilen kutsal ruhlardır. İnsanların ruhları da onlar öldükten sonra kami olabilir. Aileler onların ruhlarını kutsal kabul eder ve atalarının kendi hayatlarına etki ettiğine inanır. Dolayısıyla Şintoizm aynı zamanda animistik bir dindir ve atalar kültünün de olduğu bir dindir. Hem doğa varlıklarındaki hem de insan ile ilgili kamiler tapınaklarda yüceltilir. Şinto dininin en önemli kamisi güneş tanrısı kabul edilen Amaterasu’dur. Japon imparatorluk ailesinin kökeninin güneş kamisi Amaterasu olduğuna inanılır.
Şintoizm’in din anlayışında kesin doğrular ya da yanlışlar yoktur ve kamiler dahil hiç bir varlık mükemmel değildir. Kötülüğün kaynağının kötü kamiler olduğuna inanılır. İnsanlar bu kötü ruhları kovmak için Şinto tapınaklarında arınma ritüelleri, ibadetler ve sunular gerçekleştirilir. Tapınaklar kamilerin evi kabul edilir ve bu tapınakların yakınında kamileri yüceltmek için matsuri isimli festivaller düzenlenir. Hem kadınlar hem de erkekler bu tapınaklarda keşiş olabilirler ve tapınağın etrafında yaşarlar.
Japon Halkı Üstünde Etkisi
Budizm’in 6. yüzyılda Japonya’ya girmesi ile Japon halkının bir kısmı iki dini de benimsemiştir. Budizm’i kabul edenler kamileri Buddha’nın farklı görünümleri olarak kabul etmiştir. Böylece Budist ve Şinto inancının bir arada yaşandığı bir din ortamı oluşmuştur.
Meiji Dönemi’nde (1868-1912) Şintoizm devlet dini ilan edilmiştir, din adamları devlet memuru kabul edilmiştir ve önemli tapınaklara devlet desteği sağlanmıştır. Japon yaratılış miti imparator ve ailesini yüceltmek için kullanılmıştır. Bu dönemde Şintoizm’i Budizm‘den ayırmak istenmiştir.
Şintoizm en önemli etkisini 2. Dünya Savaşı’nda göstermiştir. Bu din Japon halkını ve ordusunu savaşa hazırlamak için bir propaganda aracı olarak kullanılmıştır. Hatta savaşa katılan kamikaze pilotları Şintoizm’in en önemli kutsal varlığı güneş kamisi Amaterasu’yu simgeleyen baş bandı takmıştır. Japonlar savaşta kaybedince bu dinin toplum üzerindeki etkisi büyük ölçüde azalmıştır.
kamikaze
Dini Nikah Töreni
Japon halkı güvenlik, iyi şans, iş hayatında başarı, sağlık ve sınavda başarılı olmak gibi dünyevi istekleri için Şinto tapınaklarını ziyaret ederler ve dua ederler. Tapınağa bağış yaparlar. Dini nikâh törenleri de bu tapınaklarda yapılır. Nikâh merasiminde çift arındırılır, sake içilir ve kamiye sembolik sunu yapılır.
japonya nikah
Cenaze Töreni
Buna karşın cenaze törenleri Budist tapınaklarında gerçekleştirilir, çünkü ölüm bir arınma işidir ve Japonlara göre bu işin yapılması gereken yer Budist tapınaklarıdır. Törende ölen kişinin cesedi yakılır. Ölen kişinin kemikleri küllerinden yemek çubukları ile alınır ve bu çubuklarla diğer akrabalara verilir. Tören sonunda yakın akrabalar arasında yemek verilir. İçinde küllerin olduğu kap 35 gün boyunca ölen kişinin evinde yapılan bir sunakta bekletilir. Osenko isimli tütsüler yakılır. Ziyaretçiler eve gelir, tütsü yakar ve aileye taziye sunar. 35 günün ardından bu kül kabı bir Budist mezarlığına gömülür.
Şintoizm
İbadethaneler
Şintoizm’de tapınaklar farklı sınıflara ayrılır. Japonya’da imparatorluk sınıfına dahil olanlara jingu, diğer tapınaklara jinja adı verilir.
şinto dini
– İmparatorluk Tapınakları:
Bu tapınaklar doğrudan imparator tarafından desteklenir. İse, İzumo, Atsuta, Meiji ve Heian tapınakları bu gruba dâhildir. Bu tapınaklarda imparatorluk sembolü bulunur.
– İnari Tapınakları:
Bu tapınaklar pirinç tanrısı (kamisi) İnari’ye ibadet için yapılmıştır. Tapınaklarda İnari’nin elçisi oluğu kabul edilen tilki heykelleri vardır. Kyoto’daki Fushimi İnari Tapınağı en meşhurudur.
– Hachiman Tapınakları:
Bu tapınaklar savaş tanrısı (kamisi) Hachiman’a ibadet için yapılmıştır. Geçmiş dönemde önemli askeri klanlar tarafından büyük saygı görmüştür. En ünlüsü Kamakura’da bulunan Tsurugaoka Hachimangu isimli tapınaktır.
– Tenjin Tapınakları:
Bu tapınaklar Heian Dönemi’nin önemli bilgini ve siyasetçisi Sugawara Michizane’nin kamisi için yapılmıştır. Sınavlara hazırlanan öğrenciler başarı için bu tapınakları ziyaret eder. Bu tapınaklarda boğa heykelleri ve erik ağaçları vardır. En önemlisi Fukuoka’da bulunan Dazaifu Tenmangu isimli tapınaktır.
– Sengen Tapınakları.
Bu tapınaklar Fuji Dağı’nın tanrısı (kamisi) Konohanasakuya için yapılmıştır. Önemlileri bu dağın zirvesinde yer alır.
– Klan Tapınaklar:
Japonya’da bazı tapınaklar bazı klanların ölmüş kurucusuna ibadet etmek için inşa edilmiştir. Bunlardan en önemlileri Toshogu ve Oyama tapınaklarıdır.
Şintoizm Japonların milli dinidir ve Budizm ile birlikte Japonya’da inanılan iki önemli dinden biridir. Bu dinin bir kurucusu, peygamberi ve kutsal kitabı yoktur. Misyonerlik hedefleri de yoktur, çünkü bu din Japonya’ya özgüdür ve kökeni Japon halkının gelenekleridir.
Şintoizm’in Kutsal Varlığı: Kami
Şintoizm’de tanrı yerine kami isimli ruhlara ibadet edilir. Kamiler güneş, rüzgar, yağmur, dağ, ağaç, ırmak, kaya veya bereket formunu alabilen kutsal ruhlardır. İnsanların ruhları da onlar öldükten sonra kami olabilir. Aileler onların ruhlarını kutsal kabul eder ve atalarının kendi hayatlarına etki ettiğine inanır. Dolayısıyla Şintoizm aynı zamanda animistik bir dindir ve atalar kültünün de olduğu bir dindir. Hem doğa varlıklarındaki hem de insan ile ilgili kamiler tapınaklarda yüceltilir. Şinto dininin en önemli kamisi güneş tanrısı kabul edilen Amaterasu’dur. Japon imparatorluk ailesinin kökeninin güneş kamisi Amaterasu olduğuna inanılır.
Şintoizm’in din anlayışında kesin doğrular ya da yanlışlar yoktur ve kamiler dahil hiç bir varlık mükemmel değildir. Kötülüğün kaynağının kötü kamiler olduğuna inanılır. İnsanlar bu kötü ruhları kovmak için Şinto tapınaklarında arınma ritüelleri, ibadetler ve sunular gerçekleştirilir. Tapınaklar kamilerin evi kabul edilir ve bu tapınakların yakınında kamileri yüceltmek için matsuri isimli festivaller düzenlenir. Hem kadınlar hem de erkekler bu tapınaklarda keşiş olabilirler ve tapınağın etrafında yaşarlar.
Japon Halkı Üstünde Etkisi
Budizm’in 6. yüzyılda Japonya’ya girmesi ile Japon halkının bir kısmı iki dini de benimsemiştir. Budizm’i kabul edenler kamileri Buddha’nın farklı görünümleri olarak kabul etmiştir. Böylece Budist ve Şinto inancının bir arada yaşandığı bir din ortamı oluşmuştur.
Meiji Dönemi’nde (1868-1912) Şintoizm devlet dini ilan edilmiştir, din adamları devlet memuru kabul edilmiştir ve önemli tapınaklara devlet desteği sağlanmıştır. Japon yaratılış miti imparator ve ailesini yüceltmek için kullanılmıştır. Bu dönemde Şintoizm’i Budizm‘den ayırmak istenmiştir.
Şintoizm en önemli etkisini 2. Dünya Savaşı’nda göstermiştir. Bu din Japon halkını ve ordusunu savaşa hazırlamak için bir propaganda aracı olarak kullanılmıştır. Hatta savaşa katılan kamikaze pilotları Şintoizm’in en önemli kutsal varlığı güneş kamisi Amaterasu’yu simgeleyen baş bandı takmıştır. Japonlar savaşta kaybedince bu dinin toplum üzerindeki etkisi büyük ölçüde azalmıştır.
kamikaze
Dini Nikah Töreni
Japon halkı güvenlik, iyi şans, iş hayatında başarı, sağlık ve sınavda başarılı olmak gibi dünyevi istekleri için Şinto tapınaklarını ziyaret ederler ve dua ederler. Tapınağa bağış yaparlar. Dini nikâh törenleri de bu tapınaklarda yapılır. Nikâh merasiminde çift arındırılır, sake içilir ve kamiye sembolik sunu yapılır.
japonya nikah
Cenaze Töreni
Buna karşın cenaze törenleri Budist tapınaklarında gerçekleştirilir, çünkü ölüm bir arınma işidir ve Japonlara göre bu işin yapılması gereken yer Budist tapınaklarıdır. Törende ölen kişinin cesedi yakılır. Ölen kişinin kemikleri küllerinden yemek çubukları ile alınır ve bu çubuklarla diğer akrabalara verilir. Tören sonunda yakın akrabalar arasında yemek verilir. İçinde küllerin olduğu kap 35 gün boyunca ölen kişinin evinde yapılan bir sunakta bekletilir. Osenko isimli tütsüler yakılır. Ziyaretçiler eve gelir, tütsü yakar ve aileye taziye sunar. 35 günün ardından bu kül kabı bir Budist mezarlığına gömülür.
Şintoizm
İbadethaneler
Şintoizm’de tapınaklar farklı sınıflara ayrılır. Japonya’da imparatorluk sınıfına dahil olanlara jingu, diğer tapınaklara jinja adı verilir.
şinto dini
– İmparatorluk Tapınakları:
Bu tapınaklar doğrudan imparator tarafından desteklenir. İse, İzumo, Atsuta, Meiji ve Heian tapınakları bu gruba dâhildir. Bu tapınaklarda imparatorluk sembolü bulunur.
– İnari Tapınakları:
Bu tapınaklar pirinç tanrısı (kamisi) İnari’ye ibadet için yapılmıştır. Tapınaklarda İnari’nin elçisi oluğu kabul edilen tilki heykelleri vardır. Kyoto’daki Fushimi İnari Tapınağı en meşhurudur.
– Hachiman Tapınakları:
Bu tapınaklar savaş tanrısı (kamisi) Hachiman’a ibadet için yapılmıştır. Geçmiş dönemde önemli askeri klanlar tarafından büyük saygı görmüştür. En ünlüsü Kamakura’da bulunan Tsurugaoka Hachimangu isimli tapınaktır.
– Tenjin Tapınakları:
Bu tapınaklar Heian Dönemi’nin önemli bilgini ve siyasetçisi Sugawara Michizane’nin kamisi için yapılmıştır. Sınavlara hazırlanan öğrenciler başarı için bu tapınakları ziyaret eder. Bu tapınaklarda boğa heykelleri ve erik ağaçları vardır. En önemlisi Fukuoka’da bulunan Dazaifu Tenmangu isimli tapınaktır.
– Sengen Tapınakları.
Bu tapınaklar Fuji Dağı’nın tanrısı (kamisi) Konohanasakuya için yapılmıştır. Önemlileri bu dağın zirvesinde yer alır.
– Klan Tapınaklar:
Japonya’da bazı tapınaklar bazı klanların ölmüş kurucusuna ibadet etmek için inşa edilmiştir. Bunlardan en önemlileri Toshogu ve Oyama tapınaklarıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder